Til Francis Frangipanes Menu
Stenen, Som Bygherrerne Afviste
af Francis Frangipane

Bliv kloge Byggemestre
Paulus sagde: "Som en klog bygmester lagde jeg et fundament" (1 Kor. 3:10). Kirkens evige grundlag er Herren Jesus Kristus; vi hviler og bygger på ham. Det er visdom at bygge Herrens hus med kun Jesus i tankerne, overensstemmelse med ham er vores primære plan.

Jesus sagde: "Den sten, som bygmestrene forkastede, den blev hovedhjørnestenen" (Luk 20:17). Vi kan ikke adskille hvad Jesus siger fra hvem Jesus er . Kristus og hans ord er ét. I den grad vi undlader at adlyde og undervise i det, Jesus lærte, afviser vi ham faktisk som kirkens Herre.

Lyt til, hvordan Herren foreneR ham selv med hans lærdomme. Han sagde: "Den, der forkaster mig og ikke modtager mine ord, har en, der dømmer ham; det ord, jeg talte, er det, der skal dømme ham på den yderste dag" (Joh 12:48). Igen advarede han: "Den, der skammer sig over mig og mine ord, ham skal Menneskesønnen skamme sig over, når han kommer i sin herlighed" (Luk 9:26). Og igen afslører han vores hykleri og siger: "Hvorfor kalder du mig 'Herre, Herre' og gør ikke, hvad jeg siger?" (Luk 6:46).

Ser du, Kristus og hans ord er uadskillelige. Jesus var ikke et menneske, der blev Ordet, men det evige Ord, der blev et menneske. Hans inderste natur er Guds ord. Og at afvise eller ignorere, hvad han siger, er at afvise eller ignorere, hvem han er.

Vi kan ikke bygge Herrens hus, hvis vi ikke ærer og bygger på hele spektret af Kristi lærdomme. Medmindre vi lærer vores omvendte "alt, hvad [han] har befalet", gør vi ikke disciple (Matt. 28:19-20). I stedet vil vi altid være fanget i at være åndelige spædbørn og religion.

Lad os derfor ærligt spørge os selv: I byggeplanen for vores kirker, hvor meget vægt lægger vi på Jesu ord? Er der en proces, hvor nyomvendte kan blive Kristi sande disciple?

Hvis du er som de fleste menigheder, er der sandsynligvis kun lidt fokus på systematisk studie og anvendelse af Kristi lære. Ser du, hvis Jesus virkelig er designeren og bygherren af dette hus, så må vi komme til ham for at få de arkitektoniske planer. Rigets byggekodeks skal være lydighed mod Kristi ord.

Matt. 7,24-25.
"Derfor kan enhver, som hører disse mine ord og handler efter dem, sammenlignes med en klog mand, der byggede sit hus på klippen. Og regnen faldt, og vandfloderne kom, og vinden blæste og slog mod det hus; og dog faldt det ikke, for det var grundlagt på klippen."

Mine elskede, der er en storm på vej; selv nu er himlen formørket, og de første dråber falder. Hvis vi vil holde ud, må vi bygges på klippen. Hør mig venligst: du kan ikke bygge dit hus i en storm . Det er gennem Kristi Ånd og ord, at Herrens hus bygges. Det er præcis, hvad Jesus mente, da han sagde: "Jeg vil bygge min kirke, og helvedes porte skal ikke få magt over den" (Matt. 16:18).

Det Apostoliske Grundlag

Jeg er naturligvis ikke på nogen måde imod resten af Bibelen uden for evangelierne. Hvert år søger jeg at læse Bibelen igennem, og jeg læser ofte på mine knæ. Jeg elsker hele Guds ord. Alligevel er jeg overbevist om, at mange af os i kirken har mistet Jesus af syne på grund af kristendommens sløring. Han er stadig den sten, bygherrerne har afvist. Vi må vende tilbage og gøre hans liv og lære til hjørnestenen igen.

Det er ikke, som om jeg er alene om min opfattelse: alle Det Nye Testamentes forfattere er fuldstændig enige i min betoning af Kristus. Sandelig, Paulus skriver i 1 Timoteus 6:3-4: "Dette er den slags ting, du bør undervise i, og hvis nogen forsøger at undervise i en læremæssige nyhed, som ikke er forenelig med sund lære (som vi baserer på Kristi egne ord, og som fører til Kristus-lignende liv), så er han en indbildsk idiot!"

Når vi søger at bygge på et andet fundament end Jesus, er resultaterne alt andet end Jesus! Kun Kristus kan skabe kristne. Hvis vi fokuserer på vores "læremæssige nyheder", der søger at være lige anderledes nok til at tiltrække flere mennesker end kirken nede på gaden, er vi gået glip af hele formålet med både evangeliet og Kristi tjeneste!

Se på, hvad Johannes lærte:

"Pas på jer selv, så I ikke mister det, vi har udrettet, men at I kan modtage fuld belønning. Enhver, der går for vidt og ikke bliver i Kristi lære, har ikke Gud" ( 2 Johannes 1:8-9). Prioriteten for denne time er, at kirken bliver i Herren Jesu lære og Ånd. Fra denne grundvold vil Herrens hus blive bygget.

Vi har haft vores kæledyrslære og særlig fremhævelser. Vi har været som Peter, der taler til Jesus på Forklarelsens Bjerg: "Herre, det er godt for os at være her; hvis du vil, vil jeg lave tre tabernakler" (Matt 17:4). Vi er så klar til at tilbyde en plan til Gud i stedet for blot at høre og adlyde Jesus. Jeg tror, at Faderen selv har fået nok af vores ideer og råd. I sin kærlighed afbryder han vores programmer med det samme ord, som han afbrød Peter med: "Dette er min elskede søn, som jeg har velbehag i; lyt til ham!" (v:5).

En Bøn
Herre Jesus, hjælp mig med at vende tilbage af hele mit hjerte til dine ord. Herre, jeg ønsker at blive i dig. Jeg overlader mit liv til dig igen, at du alene skal være omdrejningspunktet for hele dit folk.

OP